oceanjaro
oceanjaro
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Hányan voltak eddig?
Indulás: 2007-05-08
 
óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Queen
Tartalom
 
Balaton

Igaz az oldal az óceánjárókról szól de azárt ezt a két Balatoni történetet is feltettem.

A komp kisodródása és megfeneklése viharban

 Forrás: a történetben szereplő komp parancsnoka és egy utasa.

 A történet egy kicsit régebben játszódik, de ez nem csorbít hitelességén. 1972 vagy 73 nyarán a Balatonföldvárról rendszeresen a hét több napján koktélhajó indult este 9 órakor, melyen a Bergendy együttes játszott. A koktélhajó a Kossuth Lajos komp volt, de még a rövidebb, átalakítás előtti - eredeti - formájában, két oldalán két utasfolyosóval és az autószállító rész feletti híddal. Az együttes a hajó egyik végén volt felszerelve, felettük esővédő ponyva volt kihúzva. Nagyon nagy volt akkoriban az érdeklődés a koktélhajó iránt és induláskor majdnem mindig tele volt, azaz 300-400 ember is volt a fedélzeten. Tehát a hajó 9 órakor indult Balatonföldvárról, tele fitalokkal. Az általános útvonal úgy nézett ki, hogy először a komp Tihany-révtől kissé nyugatra lévő szállodák elé ment el, majd ott megfordulva az északi part mellett Akali felé, majd onnan vissza Balatonföldvárra. A időtartam kb. 3 óra volt. Indulás után 10 óra körül elkezdett erősödni a szél, és néhány percen belül hatalmas vihar érkezett. A balatoni viharokra jellemző, hogy hirtelen jönnek, rendkívül nagy széllökésekkel, mindössze pár óra időtartamúak és hirterlen levonulnak. Itt is így történt, a hajó Tihany-rév közelében volt, amikor hirtelen felerősödött a szél. A kapitány már a vihar első jelénél a Tihany-rév felé vett az irányt, hogy vihar előtt kiköthessen egy zárt kikötőben. Sajnos túl gyorsan jött a vihar, nem sikerült. A hajó orra már a Tihany-révi kikötő molófejben volt, amikor olyan széllökést kapott, hogy vissza kellett jönni a kikötőből, mert különben a molófejnél fordul keresztbe a hajó és nekicsapódik a köveknek. Ekkor már a szél olyan erős volt, hogy hajó szinte irányíthatatlan lett. A komp két motorja a széllel szemben tehetelen volt, még szélirányba sem lehetett állítani a hajót. A komp oldalsó felülete elég nagy, ami nagy szélben nem előnyös tulajdonság. A kormányozhatatlansághoz az is hozzájárult, hogy a vihar hatására erős folyás indult meg nyugati medencéből a keleti medencébe, ami a hajót erősen sodorta kelet felé. Nagyobb viharok esetén a Tihanyi szorosban a Balaton két medencéje közötti vízfolyás sokszor a Duna folyási sebességénél is nagyobb. A vízszintemelkedés ilyen esetben 10-15 cm is lehet a szorosban. A hajó tehát kormányozhatatlan volt, utolsó kísérletként a kapitány ledobatta a horgonyt, de az is hatástalan volt, csak a feneket szántották fel vele, a hajót nem fogta meg. Nem volt mit tenni, hagyták a hajót sodródni a vihar levonulásáig. A gond az volt, hogy nem a keleti medence közepe felé - a nyílt vízre - sodródott a hajó, hanem a Tihanyi félszigeten a révtől keletre lévő nádas felé, ahol a hajó a kis vízben fel is ült, nem sodródott tovább. A kapitány jól tudta, hogy nagy baj nincs, mivel egyrészt a hajó alja lapos, a Voith-Schneider propellerek nem sérülhetnek meg, mert nem lógnak a hajófenék alá, valamint a vihar után visszafele induló folyás 10-15 cm-t emel majd a hajón, ami már elég a fenékbuckáról való lejövetelhez. A hajót akkor már a horgony is fogta, tehát stabilan állt. A megfeneklés és a kis víz következményeként a hűtővízrendszer és a jégszekrény megtelt homokkal, így a motorokat és a segédgépet is le kellett állítani. Szerencsére időben észrevették a homokosodást, így a motorokba nem jutott homok. A hűtővízrendszer csöveit viszont szét kellett szerelni és megtisztítani a homoktól. Ezzel a gépészek a vihar levonulásáig végeztek is. A segédgép leállítása után át kellett állni vészvilágításra. A vihar hajnali 2-3 óra magasságban elvonult. Közben érkezett segítség is, a rendőrség egy Varsó típusú hajója jött menteni, de - a kapitány utasítása ellenére - szakszerűtlenül, nem a ledobott horgonylánc itrányába kezdték el húzni a hajót, ami persze nem mozdult, így a kapitány nem tartott igényt a további mentőakcióra. A vihar után elindult a folyás visszafele és növekvő vízszint emelt a hajón, ekkor a horgonyt is elkezdték felhúzni, ami lehúzta a felült hajót a buckáról. A motorokat is beindították, a hajó utána már saját gépeivel tudott közlekedni és 4 óra körül visszaértek a balatonföldvári kikötőbe. Az utasokat illetően a szél felerősödését követően mindenki az uatsfolyókra ment, a személyzeti kabinokba is engedtek le embereket, és a leszakadt zenekari ponyva alatt is jópáran voltak. A nyitott fedélzeten a szél miatt nem lehetett tartózkodni. A Bergendi zenekar felszerelése az eső és a hullámzás hatására elázott, de ez szerencsére nem törte meg a banda kedvét, a folyosókon szórakoztatták akusztikus hangszerekkel a közönséget. A hajón pánikhangulat egyáltalán nem volt, a többség jól szórakozott, élvezte a helyzetet. A kormányállásban is elázott néhány dolog, mivel az ablakok bepárásodtak, kilátni csak úgy lehetett, ha le voltak húzva az ablakok, amin a szél befújta az esőt. Végeredményben tényleges veszélyhelyzet szerencsére nem alakult ki, mindenki mindvégig biztonságban volt, csak a koktélhajózás egy kicsit tovább tartott. Az utazás meglehetősen kalandos volt. A forgalmi szolgálat tudott a viharról az előrejelzés alapján, de ezt nem jelezték a kapitánynak. Viharos idő esetén el sem idul a hajó, vagy nem megy messze a kikötőbejárattól. Baleset, személyi sérülés, jelentősebb anyagi kár - zenekar felszerelését leszámítva - nem történt, így a dolog a forgalmi személyzet kapitány általi a dorgálása kivételével nem került magasabb szintre. Valószínű, hogy az eladott jegyek visszafizetése miatt nem jelezték a vihart. Hibáztak, mivel történhetett volna baleset is, ha pl. nem iszapos fenekű helyen feneklik meg a hajó. A vihar hatására egyébként aznap volt még egy kisebb baleset, ugyanis a vihar előtt Tihanyból induló menetrendi komp (Kisfaludy Sándor) is szintén kifogta útközben az erős szelet és már nem tudott bemenni Szántód-révbe, az is kisodródott, és a déli parton kis a vízben felült.

A jó matróz - baleset megelőzése

 A történet a '80-as években játszódott le. Én akkor valamelyik négyszázason (Zebegény) voltam első bakos matróz. Akkor még a négyszázasok nem voltak átalakítva távvezérlésűre, így a kormányállásból a gépházba telegráffal lehet jelezni és a gépkezelő indította és állította le a motort. Még Láng motorok voltak akkor benne. Ez a megoldás egy kis kését jelentett a hajóvezető szándéka és a motor tényleges iránya és fordulata között. A hajó Badacsonyba tartott. A badacsonyi kikötő nyitott, nincs moló. A kikötőpartnál előrébb állt egy vizibusz (Csopak). Normál esetben első bakosként először nekem kellett a kötelet kidobni és miután hajó megáll lekötni, majd erre a kötélre "támaszkodva" lehetett a hajó farát is a parthoz tenni ("beveretni"). Az első baknál általában két kötelet használnak, az elsőnek kidobott egy előre tartó kötél, a másik pedig egy visszatartó, azaz a hajó orrán a kétirányú kötél a parttal párhuzamos mozgásokat is megakadályozza. Ahogy haladt a hajó kikötő felé a motort leállították, "kikötői sebességgel" siklottunk, hogy lehessen kormányozni, majd hallani lehetett a kisebb szusszanást a gépházból, a gépkezelő reverzált, mivel ilyenkor hátrázás következik. A hajóvezető valószínűleg elnézett valamit, mert a várt helyen nem kezdett el hátrázni. Veszélyesen közeledtünk a kikötőhelyhez, előttünk a vizibusz. A kormányállásban feleszméltek és hallani lehetett a csendben a telegráf csengőjét, gondolom jeleztek, hogy teljes erő hátra. Lehetett hallani egy szusszanást a gépházból, akkor kellett volna indulnia a motornak hátramenetbe. Nem sikerült az indítás, még mindig siklott tovább a hajó. A parttól elkormányozni már nem lehett, így az utolsó esélyt a megálláshoz én jelentettem. Egy kesztyű mindig oda volt készítve, ezt már elején látva a problémát fel is vettem. Az elsőnek kikészített kötelet kidobtam egy kikötőbakra és rögtön le is kötöttem. A kötél amikor megfeszült nagy reccsenéssel elszakadt, ami várható is volt, egy perlonkötél nem képes megállítani az ilyen sebességgel úszó hajót. Ez szándékos volt, tudtam hogy ettől a hajó nem fog megállni, de legalább csökken valamennyit a sebessége. A másodiknak odakészített kötelet nem tudtam kikötőbakra dobni, mivel nem volt a hurok előkészítve a kezemben, így csak kilendítettem a kötelet és - kikötőőr hiányában - meglendítve háromszor rátekertem az egyik kikötőbakra. Ez már így elég stabilan tartott, nem csúszott. Ekkor a kötelet a bakon egyszer megtekertem (csúszóra tettem), ami azt jeneti, hogy nem tart szorosan, csúszhat a kötél. A kötelet teljes erővel elkezdtem húzni, hogy feszüljön, így a bakon a súrlódási erő képes legyen lassítani a hajót. A kezemben szorosan tartott csúszó kötél igen fel tud forrósodni, de tűrtem a dolgot, mert meg kellett állni. Néhány méternyi csúsztatás után a vizibusztól kb. egy méterre megállt a hajó. A kesztyű ráolvadt a kezemre. A manőver után a hajóvezető csak annyit mondott: Köszönöm. Sikerült egy ütközést megakadályoznom.

 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon