oceanjaro
oceanjaro
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Hányan voltak eddig?
Indulás: 2007-05-08
 
óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Queen
Tartalom
 
SS Normandie

SS Normandie

A Wikipédiából, a szabad lexikonból.

Az SS Normandie francia óriás óceánjáró volt, amelyet Saint-Nazaire-ben építettek. Vízrebocsátásakor, 1932-ben a "legek" hajója volt: a leggyorsabb és messze a legnagyobb óceánjáró.

Az első óceánjáró volt, amelynek tömege meghaladta a 60 ezer tonnát (a Normandie tömege bruttó 83 423 tonna volt). Ez volt az első hajó, amelynek hossza meghaladta az ezer lábat (305 métert): 313,6 méter hosszú volt, és ez volt az első, amely több, mint 30 csomós átlagsebességgel tudott keresztülhaladni az Atlanti-óceánon. (Maximális sebesssége 32,2 csomó volt.)

1942-ben, miközben háborús célra, csapatszállító hajónak alakították át, a Normandie lángot kapott, felfordult és elsüllyedt. Bár 1943-ban a világ legdrágább hajómentő akciójával kiemelték, a helyreállítása túl sokba került volna, ezért 1947-ben lebontották.

Tartalomjegyzék

 Az építés

Az SS Normandie tervezője az orosz fehér hadsereg egy volt tisztje, Vlagyimir Ivánovics Jurkevics volt, aki új megoldásokat alkalmazott, köztük a vízvonal alatt előreugró hajóorr.

Az építést 1931. január 26-án kezdték el, röviddel a világ részvénypiacainak 1929-es összeomlása után, a franciák számára kedvező időpontban. A brit versenytárs White Star Line ugyanis a válság után kénytelen volt abbahagyni saját nagy óceánjárójának építését, az ugyancsak brit Cunard Line hajóépítése pedig a pénzügyi nehézségek miatt szintén késedelmet szenvedett. A bajok a francia építtető céget, a Compagnie Générale Transatlantique-ot sem kerülték el és kormánysegítségért kellett folyamodniuk, amit a sajtótámadások ellenére meg is kaptak.

Bár a hajó Franciország nemzeti büszkesége volt, egyes részei máshol készültek, például a hatalmas kormánylapátot a cseh ©koda készítette el. A kormánymechanizmus, benne egy tikfa kerék, Edinburghben készült.

A hajó számos technikai-építészeti újdonsággal rendelkezett. Turboelektromos motorjai jelentősen megjavították az üzemanyaghatékonyságot és megkönnyítették a karbantartást. A felső fedélzetek hajógépeit teljesen a hajótestbe integrálták, hogy még kellemesebbé tegyék a hajót az utasok számára.

1932. október 29-én kétszázezer néző előtt bocsátották vízre a hajót a Loire-ra. A hajótest akkor a hullámot vetett, amely többszáz embert elöntött, de senki sem sérült meg. A hajót 1935 elejére teljesen felszerelték.

 A hajóbelső

A hajó belső terei az Art Deco és a Streamline Moderne stílusok mesterművei voltak. A szobrok és a festmények közül sok közvetlenül vagy közvetve Normandiára, a hajónal nevet adó régióra utalt. A korabeli rajzok és fényképek hatalmas, elegáns helyiségeket mutatnak. A gyermekek étkezőszobáját Jean de Brunhoff dekorálta Babar, az elefánt képeivel. A legkápráztatóbb az első osztályú ebédlő volt: 93 méteres hosszával, 16 méteres szélességével és 8,5 méteres magasságával, 150 asztalával ez volt a kor legnagyobb vízen úszó terme. Az ebédlőt 12 magas Lalique üveg oszloppal világították meg, a falaknál még 38 világítóoszlop állt, és a mennyezetről is függött két hatalmas csillár. Mindezek miatta kapta a Normandie "a Fény Hajója" becenevet.

A Normandie egy belső és egy külső úszómedencével is rendelkezett. (A világon a második hajóként, az olasz SS Rex után.)

A tervezők vigyáztak, hogy a belső terekben az utasok számára hosszú látómezők nyíljanak és a felső középosztály hölgyei széles hosszú lépcsőkön mutogathassák ruháikat és ékszereiket.

 A névadás

A készülő váz neve egyszerűen csak "T-6" volt, a szerződés számáról, mivel a névről hosszadalmas viták folytak. Felmerült, hogy az akkor nemrégiben meggyilkolt elnökről, Paul Doumer-ről nevezzék el a hajót. A Normandie név franciául furcsa, mert nincs előtte határozott névelő. (Nőnemben "la", hímnemben "le".) A névelő azért maradt el, mert a francia nyelvben a hajókat szokás szerint hímneműnek tekintik ("le paquebot"), az angolban viszont nőneműnek, a francia cég pedig sok amerikai utast szándékozott szállítani és nem akarta megzavarni őket a hajó nevével.

A Normandie híres plakátját Adolphe Mouron Cassandre készítette, aki, mint Jurkevics, szintén orosz emigráns volt.

 A vizeken

A Normandie pályafutása elsüllyedése előtt tipikus volt a kor óriási versenyére az óceánjárókat működtető cégek között.

Első útjára 1935. május 29-én futott ki 50 ezer néző előtt Le Havre-ból. Az út beváltotta a reményeket, a hajó megdöntve az olasz SS Rex rekordját négy nap, három óra és 14 perc alatt ért New Yorkba, és ezzel az első francia hajóként elhódította a Kék Szalagot. A visszaúton több, mint 30 csomós átlagsebességet ért el, ezzel is rekordokat döntve.

Egy sikeres év után 1936-ban azonban új versenytárs volt a láthatáron: a Cunard Line elkészült saját óriás óceánjárójával, a Queen Maryvel. Előre lehetett tudni, hogy a Queen Mary tömege meghaladja a 80 ezer tonnát, amivel lekörözte volna a Normandie-t, hiszen az eredetileg csak bruttó 79 280 tonnát nyomot.

Ezért a Normandie tulajdonosa úgy döntött, hogy növeli a hajó súlyát, féleg azzal, hogy a hátsó fedélzetre egy újabb turistahelyiséget építettek. A Normandie így már vagy kétezer tonnával meghaladta a Queen Mary tömegét, és így a világ legnagyobbja maradt. A Kék Szalagot azonban a Queen Mary 30,14 csomós sebességgel elhódította, még ugyanazon év augusztusában. A következő év júliusában a Normandie visszanyerte, egy évre rá azonban ismét a Queen Maryé lett. Ekkor küldte a Normandie kapitánya a híres üzenetet a brit hajónak: "Bravó a Queen Marynek, a következő alkalomig!". A második világháború azonban véget vetett ennek a versengésnek. Helyét a felszíni hajók és a tengeralattjárók vérre menő vetélkedése vette át, de ebben a versenyben a Normandie már nem vehetett részt.

 A hajó néhány jellemzője

  • Tulajdonos: Compagnie Générale Transatlantique
  • Építő: Penhoët, Saint Nazaire, Franciaország
  • Vízrebocsátás: 1932. október 29.
  • Első út: 1935. május 29.
  • Pályafutása vége: 1942-ben kigyulladt, később eladták és 1946-ban lebontották
  • Bruttó tömege: 83 423 tonna
  • Vízkiszorítása: 71 300 tonna
  • Hossza: 1029 láb (313,6 m)
  • Szélessége: 119.4 láb (36.4 m)
  • Magassága: 184 láb (56,1 m)
  • Főgépe: 160 000 lóerő
  • Sebesség: Könyv szerint 29 csomó, de elérte a 32,2 csomót is
  • Befogadóképesség: 1 972 utas (848 első osztályú kabinos, 670 turistaosztály, 454 harmadosztály) és 1 345 személyzet
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal